Home Publications Press releases Radio China
Dutch
Radio China PDF Print E-mail
Listen to a Dutch Radio News broadcast of Februari 13, 2007 about the pig project in China:

Start audioRadio Programme on Pig Project in China

Goudse kaas, made in China
Source: Fanlog Radio 1 Journaal

In China probeert ondernemer Marc de Ruiter op kleine schaal boeren een beter bestaan te geven. De Ruiter heeft hiervoor een kaasbedrijf opgericht waar de boeren in de omgeving de melk voor leveren. Verder zorgt het bedrijf voor enkele arbeidsplaatsen. Wouter Zwart berichtte er gisterenavond over in het TV-journaal. Vanmorgen, in het R1J, meer berichten van Wouter over het leven op het platteland. Dit keer over biggetjes.

Aandoenlijke verhalen die eigenlijk ook thuishoren in de categorie 'goed nieuws'. Marc de Ruiter heeft een Christelijke achtergrond en werkt vanuit die gedachte op het platteland in China. Waar boeren werken die van de regering geen steun krijgen. Want, zo zegt één van hen. de regering heeft alleen maar aandacht voor bedrijven met 200 tot 300 koeien. En niet voor de kleine boer die slechts 5 koeien heeft.

De Ruiter koopt de melk van de boeren en biedt hen 10% meer dan de overheid. Bovendien kunnen de boeren nog eens 10% extra tegemoet zien als de verkoop van de kaas goed loopt.

Een oer-hollands tafereel levert het op. De Ruiter genietend van zijn kaas. Natuurlijk is het de vraag of het bedrijf echt rendabel zal zijn. Maar tot die tijd hebben enkele boeren op het Chinese platteland weer wat zicht op een beter bestaan.

Project Countries

Albania